Dworzec i brama powstały w 1852 roku. Z powodu sprzeciwu wojska na lokalizację kolei w centrum Gdańska dworzec powstał koło miejskich bastionów. Wjazd na stację odbywał się przez wykonany niewielki wyłom w linii fortyfikacji. By zabezpieczyć się przed atakiem, od strony torów wykonano bramę z pancernymi wrotami. Oficjalnego otwarcia tego odcinka dokonano 6 sierpnia 1852 roku przejazdem pociągu, którego pasażerem był król Prus Fryderyk Wilhelm IV.
Brama kolejowa i rozbierane magazyny są pozostałością po czasach, gdy do gdańskiej twierdzy można było się dostać wyłącznie przez bramy w pasie nowożytnych obwarowań. Dworzec Brama Nizinna od 1900 roku zaczął pełnić coraz mniejszą rolę, wtedy bowiem wybudowano nowy gmach dla niemieckich kolei u stóp Góry Gradowej. Po zniszczeniach wojennych dawny dworzec w większości rozebrano, a pozostałe budynki pełniły rolę głównie magazynowe i przeładunkowe dla pociągów towarowych. Działała też stacja kolei wąskotorowej z Żuław. Stojąca przy bastionie Żubr brama z 1852 roku pada łupem złomiarzy i złodziei cegieł. Od końca II wojny światowej obiekt nie był używany, nie podlegał też opiece konserwatora zabytków.
pc
Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila.