Orłowo (wówczas nazywane Adlershorst) było niezależną wsią. Pierwszy pomost dla statków w tym miejscu pojawił się w latach I wojny światowej i pełnił również funkcje pomostu spacerowego dla domu zdrojowego.
W latach 20. XX wieku władze polskie rozbudowały molo do długości 115 metrów. Przybijały tu m.in. statki białej żeglugi. Szybko okazało się jednak, że rozmiar pomostu jest niewystarczający dla potrzeb ludności rozbudowującej się Gdyni. W 1934 przystąpiono do gruntownej rozbudowy - dokonała ją Kompania Szkolna Batalionu Mostowego Wojska Polskiego z Modlina. Za budulec posłużyło drewno z Molo Południowego w centrum Gdyni - w tym czasie zastąpiono je nasypem ziemnym.
Molo po nasypie miało 430 metrów długości i mogły przy nim stawać nawet pasażerskie statki pełnomorskie. Niedaleko wybudowano łazienki, zaś samo Orłowo w 1935 roku zostało przyłączone do Gdyni. Pomost przetrwał wojnę, niestety w 1949 roku sztorm poważnie uszkodził konstrukcję, którą rozebrano niemal doszczętnie w latach 50, dziś w tym miejscu stoi nowe molo o długości 180 metrów.
Piotr Celej
/fot. NAC
Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila.