Kriegsstrassenbahnwagen, czyli w skrócie KSW, wzbogacił flotę zabytkowych tramwajów GAIT. Ta bardzo ciekawa, wojenna maszyna była pierwowzorem do budowy sławnego polskiego Konstala serii N.
KSW to nie tylko gala sztuk walki, ale także oznaczenie niemieckiego dwuosiowego tramwaju, opracowanego podczas II wojny światowej w zakładach Düsseldorfer Waggonfabrik. W porównaniu do przedwojennych wagonów jego konstrukcja była znacznie uproszczona dwukierunkowy, dwustronny, jednoczłonowy pojazd szynowy nie posiadał przewiewu silników, siedzenia dla motorniczego, napiszów i numeru linii na dachu. Szyby montowano za pomocą uszczelek wprost do prostego w konstrukcji nadwozia. We wnętrzu tramwaju poręcze wykonywano z rur stalowych a oświetlenie stanowiły niczym nie osłonięte żarówki. Takie bieda – tramwaje pojawiły się w Gdańsku w 1944 roku i kursowały do roku 1973. Na jego podstawie zbudowano w Polsce w 1948 roku pierwszy krajowy Tramwaj – Konstal N, budowany w Chorzowie, Sanoku i przez moment w Stoczni Gdańskiej. Konstal N produkowany był do 1956 roku. Ostatnie Konstale zeszły z linii w 2020 roku. Eksploatowane były do tego czasu w Bytomiu. Do dziś na świecie zachowało się zaledwie kilka egzemplarzy KSW. Jeden z nich dołączył właśnie do floty Gdańskich Autobusów i Tramwajów. To dawny wagon silnikowy, który ze względu na brak napędu, będzie pełnił funkcję wagonu doczepnego.
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl
Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila.