Konstal N, to obok Bergmanna, najpopularniejszy zabytkowy tramwaj, jeżdżący przy różnych specjalnych okazjach po gdańskich torowiskach. Urokliwy, specyficznie hałasujący pojazd, ma pewną charakterystyczną cechę, która jest wypadkową genezy jego powstania i czasów„Zimnej Wojny”.
Konstal N produkowany był w latach 1948–1956 przez zakłady Konstal w Chorzowie, Stocznię Gdańską nr 3 i Sanocką Fabrykę Wagonów „Sanowag”. Oprócz typowego wagonu motorowego, produkowano także odmianę wąskotorową – taką która jeździła na przykład w Bydgoszczy, oraz wagony doczepne, pozbawione własnego napędu. Dwukierunkowy, dwustronny, jednoczłonowy Konstal N był pierwszym tramwajem, produkowanym w PRL. Produkowanym, ale – nie opracowanym, o czym wiedzą w zasadzie tylko miłośnicy tego rodzaju pojazdów. Był on dokładną kopią „wojennego” tramwaju Kriegsstraßenbahnwagen (KSW), opracowanego i produkowanego w niemieckich zakładach Düsseldorfer Waggonfabrik. Solidna i maksymalnie uproszczona, niemiecka konstrukcja idealnie nadawała się do zaadoptowania do produkcji w wyniszczonej wojną Polsce, gdzie braki taborowe były równie dotkliwe, co braki materiałowe. Ze względu na brak silników trakcyjnych pierwsze z taśm montażowych zjechały wagony doczepne ND przeznaczone dla Górnego Śląska.
Obok maksymalnie uproszczonej konstrukcji, Konstal N charakteryzował się rzeczą wcześniej niespotykaną – bardzo dużymi odsuwanymi drzwiami. Dziś – w epoce pojazdów niskopodłogowych, to standardowe rozwiązanie, jednak wtedy była to zupełna nowość. Nie chodziło jednak o komfort, ale o bezpieczeństwo i to w zarządzaniu kryzysowym. Wielki drzwi Konstala, przeniesione wprost z niemieckiego oryginału, miały ułatwiać szybką ewakuację pasażerów w razie nalotu. To co Niemcy wymyślili w czasie II Wojny Światowej, mogło świetnie się sprawdzić także w warunkach trwającej podczas produkcji pojazdu, „Zimnej Wojny”.
(Red.) Bartosz Gondek fot. Marcin Czapnik/Wikipedia
Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila.