Polski New Look i intelektualny błysk Jaguara

Jak projektuje się najlepsze samochody? Czym był Polski New Look? Przełom stycznia i lutego w Trójmieście to uczta dla wszystkich miłośników designu w jego najlepszej postaci.
- Projektowanie samochodu to nie tylko popkultura. Istnieje coś specjalnego, co powinno się pielęgnować. I dla mnie taką marką jest właśnie Jaguar. To taki intelektualista na czterech kołach. Zawsze taki był i mam nadzieje, że takim pozostanie – powiedział w jednym z wywiadów Tadeusz Jelec, jeden z najwybitniejszych Polaków, związanych z designem samochodowym.
Już 1 lutego, na specjalnych warsztatach w gdyńskim Centrum Experyment, będziemy mogli posłuchać wykładu mistrza na temat procesu powstawania pojazdu, drogi od szkicu do gotowego produktu. A także jak wygląda rola zespołu projektowego w procesie powstawania nowego samochodu. Dowiemy się także  ile czasu zajmuje  dopracowanie projektu, z jakimi obostrzeniami spotyka się projektant, zanim stworzone dzieło zostanie wpuszczone na salony a potem my maniacy motoryzacji ale i Ci dla których samochód, pojazd jest narzędziem do pracy zasiądzie za jego kierownicą czy sterami. Dowiemy się jak poważnymi są decyzje o wyglądzie każdego elementu, który może okazać się kluczowy  i może decydować o sukcesie lub porażce produktu.
 
Biografia mistrza
 
Tadeusz Jelec od 1989 roku pracował jako Design Manager dla koncernu Jaguar Cars. Ukończył londyńskie Chelsea School of Art and Design oraz Royal College of Art. W trakcie 30-to letniej kariery odpowiedzialny był za tworzenie zarówno wnętrz jak i nadwozi wielu samochodów (XK8, XJ8, X-Type, S-Type, XF oraz XK). W ostatnich kilku latach pod jego kierunkiem powstały projekty takie jak XF-Facelift, XF-Sportbrake (1-szej generacji), Project 7, najnowsze wnętrze Jaguara XE, wnętrze nowego XF Sportbrake czy F-Type 1-szej oraz 2-giej generacji. Projekt ten zdobył miano "najpiękniejszego samochodu sportowego roku 2014" w plebiscycie czytelników czasopisma Auto Motor und Sport. W 2017 roku czasopismo Auto Świat przyznało mu tytuł Człowieka Roku za całokształt pracy w przemyśle motoryzacyjnym. Partnerem mistrza będą projektanci firmy SPLINE, która zajmuje się modelowaniem powierzchni klasy "A" - tzw. perfekcyjne powierzchnie. Są to widoczne powierzchnie części zarówno we wnętrzu jak i na zewnątrz pojazdu. Zespół firmy tworzą pasjonaci Daniel Rzepliński, Piotr Wyderski, Karol Kominek, którzy swoją wiedze i doświadczenie zdobyli w Niemczech, Anglii, Szwecji pracując z takim koncernami jak VW, Jaguar, czy Skoda. Impreza rozpocznie się o godzinie 11 a wstęp kosztuje 99 złotych.
 
Polski "New Look" w Gdańsku
 
Wykład Tadeusza Jelca to nie jedyne wydarzenie związane z designem, na jakie będziemy mogli wybrać się w najbliższym czasie w Trójmieście. 23 stycznia o godzinie 18.00, w Instytucie Kultury Miejskiej, ul. Długi Targ 39/40 w Gdańsku odbędzie się spotkanie z Barbarą Banaś:  “Polski New Look” czyli spotkanie na temat designu lat 50. i 60. XX wieku. 
Design przełomu dekad lat 50. i 60. XX wieku reklamowano często jako „New Look”. Ten wpadający w ucho zwrot stał się hasłem wywoławczym debiutanckiej kolekcji Christiana Diora, do Polski zaś nowe trendy dotarły na krótko przed polityczną odwilżą 1956 roku. Bogato ilustrowana książka Barbary Banaś „Polski New Look” to historie polskich wytwórni porcelany, porcelitu i fajansu oraz rozmowy z projektantami kultowych serii. 23 stycznia w Instytucie Kultury Miejskiej rozmowę z autorką publikacji poprowadzi Kore Tea Kowalska.
 
- Pierwsze wydanie książki „Polski New Look” miało miejsce w 2011 i od dawna miłośnicy polskiej sztuki lat 50 i 60 musieli wręcz polować na pojedyncze egzemplarze na aukcjach internetowych. Na szczęście Wydawnictwo Marginesy postanowiło wznowić książkę i premiera drugiego wydania odbyła się w grudniu 2019 roku – opowiada Karina Rojek z Instytutu Kultury Miejskiej.
 
„Polski New Look” to pozycja, którą każdy miłośnik designu i kolekcjoner ceramiki powinien mieć w swojej biblioteczce. Niezwykłą rolę w propagowaniu „nowoczesności” i pojęcia „dobrego wzoru” odegrał założony przez Wandę Telakowską Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie. Ceramiczny design lat 50. i 60. w Polsce to jednak nie tylko projekty powstające w pracowniach Zakładu Ceramiki i Szkła IWP – to ciekawa i dotąd rzadko prezentowana oferta polskich wytwórni porcelany, porcelitu i fajansu.
 
W tej bogato ilustrowanej książce (ponad 200 kolorowych fotografii) znajdują się informacje o historycznych kontekstach rozwoju europejskiego i polskiego wzornictwa i animatorskiej roli IWP. Są też historie i dokonania poszczególnych ośrodków (fabryk w Wałbrzychu, Jaworzynie Śląskiej, Chodzieży, Ćmielowie, Pruszkowie, Tułowicach, Bogucicach, Włocławku, Mirostowicach), wytwórni prywatnych (Steatyt) i zakładów związanych z Cepelią (Kadyny, Bolesławiec, Włocławek, Łysa Góra). Książkę wzbogacają zapisy rozmów z projektantami, wykaz projektów rzeźby figuralnej i biogramy artystów.
 
Barbara Banaś pasjonatka rzeczy pięknych i kruchych, badaczka i popularyzatorka historii polskiego wzornictwa okresu powojennego. Doktor historii sztuki (2006), kustosz dyplomowany w Dziale Ceramiki i Szkła Współczesnego Muzeum Narodowego we Wrocławiu, od 2014 roku Zastępca Dyrektora. Zajmuje się zagadnieniami polskiego rzemiosła artystycznego XX wieku i współczesnego designu. Kuratorka i współorganizatorka wielu wystaw poświęconych polskiemu wzornictwu. Autorka monografii: Krystyna Cybińska (2008), Zbigniew Horbowy (2009), Secesja wrocławska (2009), Polski New Look. Ceramika użytkowa lat 50. i 60. (2011, 2019), Ludwik Kiczura (2013), Wytwórnia Wyrobów Ceramicznych „Steatyt” (2014), „W pogoni za kolorem. Szkło Jerzego Słuczan-Orkusza” (2019).
 
(red.) oprac. Bartosz Gondek. Fot. Empik, materiały prasowe, www.polnocna.tv, www.strefahistorii.pl
Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila. 

 

Tagi: