
Pierwsze znane zdjęcie samochodu z Pruszczem Gdańskim w tle pochodzi z pierwszego 20 lecia XX wieku. Widzimy na nim dużego landauleta (rodzaj odkrytego nadwozia samochodu) na dawnym rynku w centrum miejscowości. Na kolejnych starych zdjęciach z Pruszcza Gdańskiego pojawiają się motocykle, ciężarówka należąca do cukrowni, czy stojący nieopodal domu przy dzisiejszej Krótkiej 6, Opel Olympia. Wśród anonsów prasowych z czasów Wolnego Miasta Gdańska odnajdujemy informacje o wypadkach drogowych z udziałem samochodów i motocykli, jakie miały miejsce na gdańskich wyżynach, czy nawet w samym centrum Pruszcza Gdańskiego. Ze względu na geograficzną specyfikę Wolnego Miasta Gdańska, Pruszcz Gdański i Straszyn, był ważnym punktem pośrednim, czy wręcz miejscem startu imprez motoryzacyjnych. Głównie rajdów turystycznych. Tak motocyklowych, jak samochodowych. Na przykład nocnego rajdu do Straszyna, organizowanego przez gdański klub Harley Davidson, czy Pogoni za Lisem, jednej z najważniejszych imprez sezonu lokalnego oddziału ogólnoniemieckiej federacji automobilklubów ADAC, czyli Allgemeiner Deutscher Automobilclub Gau XV Danzig.
W grudniowym numerze czasopisma Danziger Motorsport, poświęconego sportom motorowym, a wydawanego od 1929 w Wolnym Mieście Gdańsku, właśnie przez 15 oddział ADAC, zamieszczono na dwóch stronach dokładny wykaz pojazdów zarejestrowanych w 1930 roku. Zarejestrowano 395 pojazdów, a liczbę ogólną ADAC szacuje na ok. 1200. Pośród rejestrujących nowe pojazdy były 4 podmioty w Pruszczu
1. Zuckerfabrik Praust – Nr 713
2. Johannes Schulz przedsiębiorca budowlany – Nr 345
3. Georg Jahr, właściciel fabryki maszyn – Nr. 335
4. Otto Kabrowski, kupiec Nr 5555
Ponadto, w okolicach pojazdy rejestrowali:
Fritz Kinkosch – Będzieszyn, nr 2365
Johan Seglarn – Trutnowy, aż 2!, nr 2818 i 4687
Josef Zymny – Postołowo, nr 3508
Erich Jantzen – trąbki Małe, nr 3784
August Witkowski – Krzywe Koło, nr 5230
Otto Sellaf – Jagatowo, rzeżnik, nr 5360
Paul Priganz – Sobowidz, nr 1304
Warto także przypomnieć, że już od lat 20 – tych XX wieku w Pruszczu Gdańskim działała stacja benzynowa. Istniejący do dziś budynek stacyjny przy dawnym rynku (Am Markt) powstał nie później niż pod koniec lat trzydziestych.
Obiekt zachował się w niezmienionej formie, poza stolarką i szczegółami elewacji. Zachował się także oryginalny podjazd i wyjazd ze stacji. Obiekt, wyeksponowany w centralnym punkcie rewitalizowanej przestrzeni Pruszcza Gdańskiego, należy do prywatnego właściciela – znanego piekarza, który wynajmuje go firmie gastronomicznej. Dwa lata temu właściciel obiecał lokalnym historykom i władzom miasta poważny remont cennej, modernistycznej stacji na który cały czas czekamy.
Stan Pojazdów Mechanicznych w WMG w latach 1928 do 1936 (stan na lipiec danego roku) za Danziger Statistisches Taschenbuch na rok 1936.
Stan | Pojazdy osobowe |
Ciężarowe |
Motocykle |
Łącznie | ||
| Łącznie | W tym Omnibus Taksówki | ||||
1928 1929 1930 1931 1932 1933 1934 1935 1936 | 1473 1572 1504 1480 1501 1676 1898 2058 2293 | 61 54 55 61 63 49 56 54 48 | 200 190 190 181 176 152 153 148 123 | 651 754 741 708 675 765 792 788 758 | 1106 1332 1641 1921 1948 2210 2312 2312 1280
| 3230 3658 3886 4109 4124 4651 5002 5108 5231 |
Tekst w formie ukazał się również w kwartalniku Neony -Tożsamość.
Marek Kozłow/Bartosz Gondek
Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila.