
Już 11 Lipca miłośnicy prac na papierze, zarówno dawnych, jak i współczesnych artystów, będą mogli licytować w Sopockim Domu Aukcyjnym akwarele, rysunki i pastele m.in. Jana Matejki, Jacka Malczewskiego, Juliusza Kossaka, Józefa Pankiewicza czy Juliana Fałata. Wśród 153 wystawionych na licytację obiektów, interesujące dzieła znajdą zarówno wytrawni kolekcjonerzy, jak i początkujący miłośnicy sztuki, poszukujący na rynku prac sławnych artystów. Szkice znanych twórców, znacznie tańsze od obrazów sztalugowych, mogą być bowiem znakomitym pomysłem na początek własnej kolekcji sztuki.
W katalogu aukcyjnym zaprezentowano zarówno dzieła powstałe długo przed 1945 rokiem, jak i sztukę powojenną. Dużym zainteresowaniem kolekcjonerów cieszą się obrazy wybitnego symbolisty Jacka Malczewskiego. Był czołowym przedstawiciel symbolizmu w polskim malarstwie przełomu XIX i XX wieku. Studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, m.in. w pracowniach W. Łuszczkiewicza i J. Matejki oraz w paryskiej École des Beaux-Arts u E. Lehmanna. Wczesny okres twórczości artysty, nawiązujący do tradycji realizmu, zdominowany był przez tematy inspirowane polską poezją romantyczną i baśnią ludową oraz odwołujące się do martyrologii Sybiru. Z kolei zwrócił się ku symbolizmowi, tworząc własną, oryginalną emblematykę. Wykonał też liczne portrety, często połączone z elementami symbolicznymi i alegorycznymi.
Wibijają sie również prace m.in. Eugeniusza Zaka – w tym “Kobieta w chustce” będąca pracą dwustronną, pochodzącą z Nowojorskiej galerii Lipert z ceną wywoławczą 94 tys.zł.Inną grupę koneserów sztuki może przykuć minimalistyczny w formie “Żołnierzyk” Stanisława Witkiewicza z roku ok. 1889 roku z ceną wywoławczą 3 tys.zł.
Prawdziwą gratką będzie twórczość Nikifora Krynickiego – na wystawie będzie można wylicytować prace p.t. „Na mszy” - z ceną wywoławczą 2400 zł. Nikifor był Malarzem samoukiem, przedstawicielem sztuki naiwnej, człowiekiem cierpiący na zaburzenia słuchu i mowy. Pierwsze jego prace powstały około 1917 roku i nawiązywały do malarstwa ikonowego. Malował w technice akwareli i rysował kredkami, wykorzystując każdy dostępny kawałek papieru, okładki zeszytów, opakowania papierosów. Wykazywał ogromną wrażliwość kolorystyczną. Tworzył całe serie obrazków przedstawiających architekturę, wnętrza, postacie świętych, portrety i autoportrety. Swoje prace podpisywał niezrozumiałymi ciągami drukowanych liter.