Latebra remontuje Hetzera

Miłośnicy borni pancernej remontują niemiecki niszczyciel czołgów Panzerjäger 38(t) Hetzer

 

W 2007 roku niedaleko Juraty gdańska Fundacja na rzecz odzyskania zaginionych dzieł sztuki „Latebra” wydobyła na plażę stojący na granicy lądu i wody, niemiecki niszczyciel czołgów Panzerjäger 38(t) Hetzer, porzucony i w 1945 roku.

Pojazd przetrwał ponad 60 lat w piasku, ponieważ znajdował się nieopodal poligonu desantowego wojska polskiego. Bezpośrednio po wydobyciu i przewieziono go na teren zakładu zajmującego się piaskowaniem elementów metalowych i tam pojazd został wstępnie pomalowany pierwsza warstwą antykorozyjną następnie został przetransportowany do warsztatu wulkanizacyjnego Auto-Gum, przy ul. Hynka 101 w Gdańsku, tam też rozpoczęły się wszelkie prace rekonstrukcyjne i konserwatorskie .

Przez kolejne osiem lat, wbrew temu co mówiło wiele osób ze środowiska, które sugerowały, że pojazd ma opuścić Polskę, członkowie stowarzyszenia mozolnie odbudowywali pojazd. Udało się im odbudować zawieszenie, przykręcić koła, zadbać o pancerz i rozpocząć odtwarzanie szczegółów, oraz mechnizmów sterowania.

- Podejrzewamy, że powodem zatrzymania pojazdu było przebicie koła jezdnego przez pocisk kumulacyjny, który przebił się przez nie i eksplodował między kołem a burtą Hetzera – mówi Jarek Kukliński z Latebry. - Świadczą o tym częściowo rozerwane śruby mocujące bandaż gumowy do felgi, co mogło spowodować zablokowanie przedniego prawego koła napędowego. To oczywiście nasza hipoteza, której potwierdzenie uzyskamy w momencie, gdy „dojdziemy” do tego miejsca – dodaje.
Według „Latebry” rdzeń pocisku przebił się przez burtę, tuż przy podłodze, i cudem ominął zasobnik z amunicją, trafiając w płytę ze sterowaniem krzywkowym skrzyni biegów. Pojazd mógł poruszać lewą gąsienicą i to tłumaczyło jego ustawienie w kierunku lądu, tam gdzie padł strzał.

Pod koniec ubiegłego roku Hetzer trafił z zaspy do siedziby powstającego Muzeum Eksploracji Polskiej w Brzeźnie. Akcja trwała około 4 godzin. W pierwszym etapie dalszej odbudowy odkrywcy chcą naprawić tylni wózek, resory,oraz przedni napęd.

Zdjęcia pochodzą ze strony stowarzyszenia "Latebra". Więcej informacji o pojeździe, można znalexć pod adresem www.latebra.org