Gdynia świętuje - FSO Polonez podbija Chiny

W zasobach Archiwum Państwowego w Gdańsku znajduje się ciekawa kolekcja zdjęć, zobaczymy w niej Gdynię i załadunek 3 tysięcy "Fiatów 126p" i "Polonezów" na pokład statku "Nosac Branco". Okazało się, że było to dość częste zjawisko i miało również niemały wpływ na gospodarkę... Chińskiej Republiki Ludowej.

Ważną datą w dziejach żerańskiej Fabryki Samochodów Osobowych jest 3 maja 1978 roku – wyprodukowano wówczas pierwszy egzemplarz modelu Polonez. Nazwa dla nowego auta została wybrana głosami czytelników Życia Warszawy. Polonez cieszył się niemałym zainteresowaniem za granicą. Łącznie wyeksportowano 226 966 samochodów do prawie 40-stu krajów. Najpopularniejszymi rynkami zbytu były Egipt, Wielka Brytania, Finlandia oraz Grecja oraz Chiny.

PKF - Wizyta w Egipcie , czyli polonezy nad Nilem

W latach osiemdziesiątych polskie auto trafiło do Chińskiej Republiki Ludowej, był to efekt zacieśniania współpracy pomiędzy z Polską Rzeczpospolitą Ludową. Najciekawszym jest fakt, że po wprowadzeniu do produkcji modelu Caro w 1992 roku, dyrekcja żerańskich zakładów postanowiła zacieśnić współpracę z Krajem Środka. Jeden z efektów tej współpracy był Yituo.

Samochód chińskiej firmy Donfanghong, słynącej z produkcji traktorów, zaczęto produkować na początku lat 90. XX wieku. Prawdopodobnie jest to kopia naszego Poloneza. Powstawał do 1995 roku i ze względu na niską trwałość modelu trudno go obecnie spotkać na tamtejszych drogach. Yituo był wyposażony w 1,5 silnik o mocy ponad 60 KM. Prędkość maksymalna wynosiła 115 km/h. Silnik powstawał w pekińskich zakładach, natomiast wiele elementów konstrukcyjnych zaczerpnięto z VW Santany. 

W naszym kraju łącznie powstało 1 061 807 Polonezów, produkcja została zakończona w 22 kwietnia 2002 roku. Co ciekawe - do dziś Egipt jest krajem, w którym to auto można zobaczyć częściej niż w Polsce. 

1. Załadunek na statek "Nosac Branco" samochodów osobowych dla odbiorcy chińskiego 1985 r. sygn. 3385_344 fot. J. Uklejewski /AP Gdańsk

2. Załadunek na statek "Nosac Branco" samochodów osobowych dla odbiorcy chińskiego 1985 r. sygn. 3385_344 fot. J. Uklejewski / AP Gdańsk

3. Załadunek na statek "Nosac Branco" samochodów osobowych dla odbiorcy chińskiego 1985 r. sygn. 3385_344 fot. J. Uklejewski / AP Gdańsk

4. Załadunek na statek "Nosac Branco" samochodów osobowych dla odbiorcy chińskiego 1985 r. sygn. 3385_344 fot. J. Uklejewski / AP Gdańsk

5. Załadunek na statek "Nosac Branco" samochodów osobowych dla odbiorcy chińskiego 1985 r. sygn. 3385_344 fot. J. Uklejewski / AP Gdańsk

6. Załadunek na statek "Nosac Branco" samochodów osobowych dla odbiorcy chińskiego 1985 r. sygn. 3385_344 fot. J. Uklejewski / AP Gdańsk

7. Wycinek gazety o załadunku Fiatów i Polonezów w gdyńskim porcie  1985 r. sygn. 3385_344 / AP Gdańsk

8. Wycinek gazety o załadunku Fiatów i Polonezów w gdyńskim porcie  1985 r. sygn. 3385_344 / AP Gdańsk

9. Chiński samochód Donfanghong model Yituo

10. Chiński samochód Donfanghong model Yituo

11. Magazyn "Motor" nr 51/52 z 23 grudnia 1995 roku - list z Chin od właściciela 10-letniego Poloneza, w którym autor - Yu Hai Feng dzieli się spostrzeżeniami na temat eksploatacji auta z przebiegiem ponad 270 tys. km. 


Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila.