Saab 900 Turbo [Garaż Marzeń Chruścińskiego]

W garażu marzeń, choć jedno auto musi być Szwedzkie. Zrobiłem też szybkie rozeznanie i wyszło mi, że Koenigsegg Agera nie pasuje mocno do tematu mojego garażu marzeń - owszem jest szybki i ładny ale na mnie tak podężne osiągi nie robią wrażenia, a kochane Volvo 480ES produkowane było w… Holandii. Doszedłem do wniosku, że nie ma sensu walczyć ze sobą i postanowiłem przypomnieć, o mojej bezapelacyjnej ślepej ale prawdziwej miłości do Saaba 900 - samochodu, którego ubóstwiam i uwielbiam. Na palcach wszystkich rąk i nóg nie znalazłaby się liczba wszystkich znajomych, którzy już się do mnie nie odzywają bo zagadywałem ich obsesyjną pasją o Saabie 900. Moja dawna narzeczona nawet na tą cześć nazwała swojego psa – Sabę (mój obecny pies też ma tak na imię, zgadnijcie dlaczego). Teraz mam żonę (i po ślubie otrzymałem od niej prezent... 900NG z 1997 roku). Szczególnie w Stanach Zjednoczonych model 1-wszej generacji osiągał duży sukces za sprawą ciekawej stylistyki, bardzo mocnej budowy, dynamicznych silników i względnej ekonomice. Wraz z upływającym latami dobyło wersji silnikowych różniących się mocą oraz innymi modernizacjami, np. zwiększaniem ciśnienia.

zdj. u góry: Saab 900 w nadwoziu coupe, z silnikiem Turbo. Idealne połączenie. 

Wątek o... Saabie i Agencie 007.

Wielu fanów James'a Bond'a sądzi, że jeżdził on tylko Astonem Martinem czy BMW, nic bardziej mylnego. Pojazdem w latach 1981–1983 poruszał się Agent 007 w książkach autorstwa Johna Gardnera, który kontynuował serię powieści „Licence Renewed”, „For Special Services” oraz „Icebreaker”. Stworzony został także specjalny pojazd wyposażony we wszystkie gadżety opisane w książkach Gardnera, który umieszczono w Muzeum Saaba w Trollhättan. Było to m.in. zdalne sterowanie zapłonem, butla z tlenem pod siedzeniem pasażera, filtr niebezpiecznych substancji, kuloodporne szyby, wyświetlacz HUD na podczerwień, wyrzutnie gazu łzawiącego w nadkolach, opony odporne na przestrzelanie, ukryty schowek na broń w desce rozdzielczej, ruchomą ramkę tablicy rejestracyjnej, a także silnik B201 o zwiększonej do 240 KM mocy, mogący pracować na różnych rodzajach paliwa, czarną, skórzaną tapicerkę, elektryczne sterowanie szybami oraz lusterkami, klimatyzację, zestaw audio z 4 głośnikami oraz tempomat. Czyli praktycznie wszystko, co dziś jest absolutnym standardem w obecnych samochodach, może oprócz uchwytu na broń.

zdj. u góry: Ogromny sukces rynkowy wersji cabrio w USA. Takie nadwozie pojawiło się w 1986 roku.

900-tka od Saab'a to samochód, który przesłania mi wszystkie inne. W swoim krótkim życiu byłem przez jakiś czas szczęśliwym właścicielem ów takiego modelu w jego pierwszej, najbardziej kultowej generacji z 1984 roku o oznaczeniu GL ze 100-konnym 2-litowym benzynowym silnikiem – w najmniej ciekawym nadwoziu: sedan. Naturalnie legendarna linia 900-tki, to linia opadającej tylnej części nadwozia, pionowej szyby i długiej maski, jaką niektórzy zwą "fortepianem", "Krokodylem" albo "Forfiterem". Nie każdemu klasyczne 900 przypadnie do gustu. Wnętrze jest surowe i podporządkowane ergonomii. Fotele są zjawiskowe i w żadnym innym samochodzie nie ma tak wygodnych. Najbardziej poszukiwane na rynku są modele 900 Aero z 175-konnym silnikiem TURBO (bądź jako 3-drzwiowy liftback, bądź jako kabriolet - wprowadzony w 1986 roku). Ich ceny (Aero) powoli kształtują się w przedziale 27-40 tys. zł. To oferta dla niebanalnych ludzi. Samochód szczególnie upodobali sobie hipsterzy, artyści i ludzie wolnych zawodów. Ceny będą tylko wyższe.

Bartłomiej Chruściński, zdj. Saab

Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila. 

Tagi: