Columbus Homeric i wielka gdańska zamiana

homeric, columbus, schichau, gdańsk, gondek, www.strefahistorii.pl

Przez kilka lat był ozdobą widokówek i chlubą przemysłu cesarskiego Gdańska. Potem, zmieniwszy banderę, woził Anglików przez Atlantyk. Ostatnio portalu aukcyjnym pojawiła się drobnostka która przypomniała historię Homerica, w zasadzie … dwóch Columbusów.

Mimo, że często przypisywano mu pokrewieństwo ze słynnym transatlantyckim tercetem Olympic/Titanic/Britannic, RMS Homeric, który od 1922 do 1935 roku dzielnie przemierzał Atlantyk, powstał nie w brytyjskiej, ale w ówcześnie niemieckiej stoczni. W dodatku była to stocznia gdańska, należąca do imperium elbląskiego przedsiębiorcy Ferdinanda Schichau-a.

Wówczas miał nazywać się Columbus i być niemiecką odpowiedzią na najnowsze brytyjskie transatlantyki, właśnie typu Olympic. Jego budowę, wraz z bliźniaczym Hindenburgiem, zleciła gdańskiej stoczni słynna linia żeglugowa Norddeutscher Lloyd z Bremy. Największe niemieckie transatlantyki miały mieć 232,59 metra długości, prawie 25 metrów szerokości i zanurzenie wynoszące 10,97 metra. Pojemność rejestrowa statku wynosiła 34 351 BRT. Statek wyposażono w dwie czterocylindrowe maszyny potrójnego sprężania, zasilanymi w parę przez 12 kotłów i napędzającymi dwie śruby. Columbusa zwodowano 17 grudnia 1913 roku i gotowego w 80 procentach pozostawiono do czasu zwycięskiego zakończenia wojny.

Los zdecydował, że zamiast pruskiego orła, na jego maszcie załopotał znienawidzony przez twórców jednostki Union Jack. Traktat wersalski przyznał jednostkę Wielkiej Brytanii. Kupił go wkrótce rywal Norddeutscher Lloyd, White Star Line z Liverpoolu. Dokończony w Gdańsku i Southampton wszedł do służby właśnie jako Homeric. Do 1932 roku pływał na liniach transatlantyckich, następnie był wykorzystywany jako statek wycieczkowy. Wycofany w 1935 roku, został zezłomowany w roku następnym. W lutym 1936 roku sprzedano go na złom firmie T. W. Ward. Dziś pozostały po nim jedynie drobne pamiątki, takie jak to niewielkie naczynie, które wypłynęło niedawno na portalu ebay.

Ale … ale… zapomnieliśmy o Columbusie, czyli Hindenburgu. Zdziwieni? Kiedy Columbus/Homeric odpłynął do Wielkiej Brytanii, Niemcy dokończyli Hindenburga, nazywając go… Columbus. Hindenburg/Columbus wszedł do służby pod niemiecką banderą i służył pod nią aż do grudnia 1939 roku, kiedy to dokonał samozatopienia po zatrzymaniu przez okręty brytyjskie. Jedna stocznia i dwa Columbusy… Ciekawe – prawda?

(Red.)Bartosz Gondek fot. Gedanopedia, ebay

Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila. 

Tagi: