#MOTO-Historia: 20 lat temu producent zegarków i Mercedes wymyślili Smarta

Czas w tej historii jest ważny... a może chodzi o zegarek Swatch? Pomysłodawcą stworzenia Smarta był szwajcarski przedsiębiorca Nicolas Hayek, założyciel i właściciel firmy produkującej właśnie zegarki Swatch. Do realizacji swojej idei udało mu się przekonać na początku lat 90. XX wieku firmę Daimler AG, z którą zawiązał spółkę Mercedes-Swatch. Przyjęto, że samochód będzie wzorowany na pomyśle i studyjnych rozwiązaniach autorstwa Johanna Tomforde z 1972 roku. 


Początkowo współpraca układała się pomyślnie, jednak z czasem drogi kontrahentów rozeszły się. Hayek uważał, że nowy samochód powinien być: pojazdem maleńkim, dla dwóch osób, z bagażnikiem na skrzynkę piwa, tanim jak auto z drugiej ręki, a jednocześnie bezpiecznym i wygodnym jak samochód normalnych rozmiarów. Koncern Daimler-Benz natomiast był nastawiony na zyski oraz opierał się na badaniach rynku.

 

 

Zdj. Smart Fortwo Cabrio w salonie Smarta w BMG Goworowski - to chyba jeden z najmniejszych modeli kabriolet na rynku.


W 1994 roku Daimler-Benz powołał spółkę Smart GmbH. Siedzibą firmy jest niemieckie miasto Böblingen, główny zakład produkcyjny znajduje się natomiast we francuskim Hambach. Od 2002 roku firma współpracuje z firmą Brabus, która jest odpowiedzialna za dostawy akcesoriów dla wszystkich modeli, oraz projektowanie i produkcję egzemplarzy specjalnych. Siedzibą spółki Smart-Brabus GmbH jest miasto Bottrop. Smart GmbH współpracuje także z japońskim koncernem Mitsubishi.

Natomiast samo słowo „smart” to po angielsku „sprytny”, „bystry”, „błyskotliwy”. Doskonale pasowało ono do koncepcji auta małego, niebanalnego, jak zegarki Swatcha i świetnie sprawdzającego się w miejskich warunkach.

 

 

Zdj. Smart Fortwo to niejedyny model w gamie Smarta... jest też wersja 5 drzwiowa!

 

Pierwszy nowatorski samochód Smart Fortwo zjechał z linii montażowej 2 lipca 1998 roku. Tego dnia w Hambach we Francji rozpoczęła się historia oszałamiającego sukcesu, chociaż początkowo wcale nie zanosiło się na sukces oryginalnego modelu, wręcz przeciwnie. Dopiero po kilku latach przyszedł czas na popularność smarta, która trwa do dziś !

Dotychczas ten dwuosobowy kompakt został wybrany przez ponad 1.000.000 klientów w 37 krajach. Model smart fortwo szybko zyskał status samochodu kultowego i jest jedynym wciąż produkowanym pojazdem, który znalazł się na wystawie w nowojorskim Museum of Modern Art.

Model fortwo, to niepowtarzalny pojazd, zwracający na siebie uwagę wyglądem. Jego trudne do pomylenia cechy obejmują mieszankę materiałów, stanowiącą znak firmowy marki. Elementy pojazdu obejmują wykonaną ze specjalnej stali klatkę bezpieczeństwa – tridion oraz elastyczne nadwozie z wytłaczanych, termoplastycznych paneli. Charakterystyczny design smarta fortwo spełnia zatem różne wymagania funkcjonalne i estetyczne oraz te związane z bezpieczeństwem, dzięki czemu tworzy zupełnie nową jakość. W efekcie ten dwuosobowy pojazd nie tylko wyznacza nowe trendy pod względem wizualnym wśród mikrosamochodów, ale jest również ikoną motoryzacji, ucieleśniającą funkcjonalność i radość z życia.

 

 

Zdj. Oznaka czasów... elektryczny Smart ładowany z zewnętrznej sieci - to genialne !

Trudne początki. Daimler AG w 1999 roku przedstawił prototyp smarta z napędem elektrycznym. 41-konny silnik nie zapewniał fenomenalnych osiągów, a sodowo-niklowo-chlorowe ogniwa miały wysoką temperaturę pracy i przeciętną pojemność. Samochód nie był idealny, ale jego przygotowanie pozwoliło na zebranie wielu cennych informacji i doświadczeń. Powstało 100 elektrycznych smartów, które trafiły do klientów instytucjonalnych.

Samochody elektryczne przez swoje ograniczenia – zwykle niewielki zasięg i długi czas ładowania – są wygodnym środkiem transportu ale wyłącznie w mieście. Dłuższe trasy są mocno kłopotliwe także z tego względu, że stacji ładowania jest jak na lekarstwo, przynajmniej w Polsce. Z tego też względu czy może być lepszy pomysł niż połączenie sprawdzającego się w mieście napędu elektrycznego z typowo miejskim autem jakim jest smart?

Elektryczny smart wyposażono w silnik o mocy 81 KM, który zapewnia sensowne przyspieszenie (0-100 km/h w 11,5 s (dla fortwo). Dwie paczki baterii, które zostały umieszczone pod przednimi siedzeniami, mają pojemność 17,6 kWh. Silnik znajduje się z tyłu pojazdu i napędza koła tylne.

W Polsce elektryczny smart fortwo startuje z ceną 94 500 zł. Wersja 4-osobowa wyceniona została na nieco ponad 97 tys. zł. Porównując do innych aut elektrycznych jest to wręcz okazyjna cena, bo konkurencja wyceniła swoje konstrukcje na sporo powyżej 120 tys. zł.

Podsumujmy...

Smart, szczególnie fortwo, ma swoich fanów. Jeżdziłem i aktualnym Fortwo i ForFour i uważam, że w mieście są genialne i świetnie jeżdzą. To auto zapewnia niedostępną w innych pojazdach zwinność w warunkach miejskich. Poznajcie SMARTA w BMG Goworowski - to tego zachęcam, bo to może być TO !

Bartłomiej Chruściński, zdj. Autor

Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila. 

Tagi: