Dodge WC-63 w Muzeum w Borkowie

Poszukiwania odpowiedniego egzemplarza zakończyły się sukcesem… Drugowojenny Dodge WC-63 stanowić będzie kolejny eksponat w zbiorach Muzeum Polskiego Czynu Zbrojnego w Armiach Sprzymierzonych w Borkowie koło Żukowa. Trwa właśnie renowacja pojazdu

Dodge WC, nazywany potocznie „koniem pociągowym armii amerykańskiej”, stanowił serię wielozadaniowych wojskowych samochodów ciężarowych, które produkowane były podczas II wojny światowej. W ramach programu Lend-Lease, czyli najogólniej rzecz ujmując, pomocy wojskowej udzielanej przez Stany Zjednoczone Ameryki Północnej, pojazdy te przekazywane były państwom koalicji antyhitlerowskiej. Otrzymane i znajdujące się również na wyposażeniu Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie, a także Ludowego Wojska Polskiego walczącego u boku Armii Czerwonej, przede wszystkim w służbach zaopatrywania i transportu. W ramach serii WC zaprojektowano i wyprodukowano szereg pojazdów o przeróżnym zastosowaniu, to jest między innymi pojazdy rozpoznawcze, ambulanse, samobieżne działa przeciwpancerne oraz wozy dowodzenia. Szczególnie zapamiętane z działań bojowych podczas lądowania w Normandii i całej operacji Overlord. Łatwość w produkcji, trwałość konstrukcji i doskonałe predyspozycje terenowe sprawiły, iż Dodge WC stał się, obok Willys’a MB, najbardziej znanym samochodem wojskowym II wojny światowej. W okresie powojennym uczestniczyły w wojnie koreańskiej, a także stanowiły wyposażenie między innymi armii Francji i Wielkiej Brytanii. Warto również wspomnieć, iż Królowa Elżbieta II, będąc młodą księżniczką, służyła podczas II wojny światowej jako kierowca i mechanik Dodge’a z serii WC.



Wspomniany Dodge WC-63, o ładowności do 1 ½ tony i posiadający wyciągarkę umiejscowioną na przednim zderzaku, oparty został na konstrukcji Dodge’a WC-51/WC-52, stanowiąc niejako jego nową wydłużoną wersję poprzez dodanie dodatkowej, trzeciej osi oraz wydłużenie ramy i nadwozia. Konieczność stworzenia nowego modelu Dodge’a związana była przede wszystkim ze zmianami w armii amerykańskiej, czyli zwiększeniem liczebności drużyny piechoty z 8 do 12 żołnierzy. Powyższe rozwiązania w połączeniu z powiększoną powierzchnią ładunkową oraz świetnymi predyspozycjami w terenie sprawiły, iż modele WC-62 i WC-63 stały się bardzo popularnymi wojskowymi samochodami ciężarowymi wykorzystywanymi do ciągnięcia armat przeciwpancernych i przewozu załóg wraz z amunicją. Ponadto, posiadały możliwość uzbrojenia w karabin maszynowy Browning M2HB kalibru 12,7 mm, umieszczany na specjalnej obrotnicy montowanej nad kabiną pojazdu. Zgodność podzespołów i elementów z „dodżkami” WC-51/WC-52 sprawiły, iż ich produkcja okazała się bardzo korzystna z ekonomicznego punktu widzenia.

Państwo: Stany Zjednoczone
Producent: Dodge Brothers Company (Chrysler Corporation)
Produkcja: 1942-1945
Egzemplarze: 20 132
Użytkownicy: Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Polskie Siły Zbrojne na Zachodzie, ZSRR, Francja i inni
Silnik: sześciocylindrowy, dolnozaworowy o pojemności 3772 cm3 i mocy 92 KM (Dodge T-223)
Długość: 5,72 m
Szerokość: 2.10 m
Wysokość: 1.57 m (ze złożoną plandeką) i 2.17 m (z rozłożoną plandeką)
Masa: 3250 kg (własna) i 4750 kg (całkowita)
Prędkość: 80 km/h
Pojemność zbiornika paliwa: 113,6 l

(red) Adrian Spyra

Fot: Muzeum Polskiego Czynu Zbrojnego w Armiach Sprzymierzonych

Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila. 

Tagi: